Stockholm

Interimistisk hovedbeklædning og heppende tilskuere…!

For 14 dage siden var jeg slet ikke sikker på at jeg ville stille til start til Stockhol Jubilæums Marathon, Men kun en uge forinden havde jeg et par gode løbeture og jeg tog den endelige beslutning om at deltage. Og det var en god beslutning.

Vi fløj fra Aalborg til Kastrup og videre til Arlanda hvorfra vi tog en Taxi sammen med Jan Glifberg og Mogens Pedersen. Vi tog direkte ind til Stadion hvor vi fik udleveret vores startnumre. Alt var bygget op efter gammel stil, så den ellers velkendte Marathon Expo fra mange andre løb var ikke til stede, men i stedet var der en del boder hvor man kunne købe Honning, Marmelade, Bolsjer, Malerier og andet som skulle minde om at vi var tilbage i tiden… 1912 Det var nemlil 100 års dagen for afviklingen af Olympisk Marathon løb i Stockholm, hvor Kennedy Kane McArthur blev Olympisk mester i tiden 2:36:54, men så var distancen også ”kun” 40.200 meter

Betina & Jeg tog tilbage til Hotellet efter at ha kigget lidt rundt på markedspladsen, Vi fik pakket ud og gik en tur ind i Stockholm Centrum. Vi boede meget centralt, havde kun ca. 700 meter op til Stadion og en 1700 meter ind til centrum.
Allerede her første dag gik vi ned på Gamla Stan og så de små gader, og den hyggelige stemning som var. Vi smuttede da også lige ind på en Cafè hvor vi fik Kaffe, Cacao og selvfølgelig lige et par stykker Lagkage 😉

Om aftenen havde vi lavet aftale med en del Løbere om at komme på VAPIANO og spise Pasta. Det er en super god restaurant, og jeg kan kun anbefale den til andre som kommer til Stockholm. Adressen er Sturegatan 12, 114 36 Stockholm.

Det blev lørdag, og morgenmaden skulle indtages. Der var alt hvad man kunne drømme om i Hotellets Restaurant, og jeg brugte rigeligt med tid og tog godt for mig af alle retterne. Ja jeg havde næsten spist mig en mavepine til da først vi gik fra restauranten, Men det gjorde ikke så meget der var jo stadig små 4 timer inden starten gik.

Jeg havde aftalt at løbe sammen med Jan Pinderup fra LIF Løb & Motion. Vi skulle rigtig hygge os og have en skøn løbetur sammen, Vi mødtes lige omkring middagstid på markedspladsen og sad og snakkede lidt og fik vores fine hovedbeklædninger på, Mine flag som var monteret på mine skuldre skulle jo også lige luftes og vises…. Og JA jeg løber med dem hele vejen. Skal der være fest så lad der være fest. Vi bestemte os for at gå ned mod stadion og finde et sted vi kunne være indtil starten gik. Men Vi blev bedt om at gå en anden vej hvis vi skulle løbe, kun tilskuere måtte gå ind på Stadion så vi måtte forlade Betina, Janie. Lizette & Tino vel vidende at det kunne blive en rigtig dyr dag for os at løbe Marathon, for nu havde de jo alle muligheder for at bruge løs af Visa Kort og andet valuta de måtte have på sig uden vores ellers så effektive indgriben J
Det var dog en skrækkelig lang gåtur vi var blevet sendt ud på for at komme om på bagsiden af stadion, deromme skulle vi så ind i grupper efter vores numre, og da Jan og Jeg havde numre langt fra hinanden (6080 3. gruppe & 10771 5. gruppe) kunne vi ikke komme til at starte i samme gruppe. Hmm skulle man dække sit nummer til og bare gå ind eller… vi gik over til en official og spurgte om der var nogen mulighed for at vi kunne komme til at løbe i samme gruppe selv med numre langt fra hinanden, og til vores glæde fik vi at vide at vi bare kunne følges ad, det havde ikke den store betydning. Og straks kiggede vi på hinanden og vente om og bestemte os for at så skulle vi bare ind og komme af sted så hurtigt som muligt. Vi startede i 2. startgruppe, som kom lidt for sent af sted, 12 min efter 1. startgruppe.
Løbet var i gang og vi nød det. Der var godt fyldt op over det hele af de mange løbere som var på ruten, flere steder var ruten lagt på små stier hvor der ikke var meget plads til at løbe forbi, men det var også med til at farten blev holdt nede… Nåå men det gik fremad og vores planlagte tempo blev holdt, vi løb lidt under 5 min pr. km. Og det var lige som Jan håbede på at vi kunne holde. Den første store Bakke viste sig da vi kom ud til ca. 8 km Og jeg skal da lige love for at det var en bakke som ville noget. Det mindede jo mest af alt om en Bjergetappe fra Tour De France. Og det var ikke den eneste af disse bakker som vi stiftede kendskab med. Der var en del Bjerge som vi skulle forcere og de trak tænder ud. Men vi var ved godt mod og hver gang vi kom til steder hvor der var samlet en del tilskuere så forsøgte vi efter bedste evne at få folk til at heppe huje og klappe… enkelte steder måtte vi konstatere at Tilskuerne var meget trætte for det lykkedes slet ikke at få dem op i gear og heppe med så i stedet for løb vi og heppede og klappede af tilskuerne fordi de trods alt havde kæmpet sig vej helt ud til ruten og klarede at side på havestolen med en øl og se på os J
Det var rigtig hyggeligt at løbe ruten, masser af tilskuere, fest og stemning hele vejen. Vi fulgtes lidt med ”KONGEN” og et par ”Ældre Damer” fra 1912 og så selvfølgelig også Super Woman, men hun skulle lige samle kræfter inden hun ville tage os under hendes arme og flyve i mål med os…. Vi så hende dog ikke igen, tror hendes Super Kræfter var sluppet op, og så var det jo godt vi selv kunne løbe i mål.

Det var noget af en beslutning der skulle tages da først man kom ind på stadion. Man kunne dreje til højre og løbe den officielle Jubilæums Distance 40 km og 200 meter, Man kunne også vælge at løbe til venstre hen under tidstagnings læseren og få registreret tiden for de 40,2 km og så fortsætte ud af stadion igen, og løbe på en lille sti ca. 1000 meter ud og vende om og løbe tilbage igen, for at løbe ind på stadion og få registreret en den fulde Marathon Distance 42,195 km Jan og jeg holdt stadig trit med hinanden og vi heppede selvfølgelig på hinanden for at holde tempoet, Vi havde haft en helt fantastisk tur sammen. (Jeg beklager Jan at jeg lod dig i stikken de sidste 600 meter. Men jeg takker også for at jeg fik ”fri”..)

Jeg er Super glad for at jeg gennemførte dette Marathon. Det var en super god oplevelse og jeg tænker tilbage på et løb hvor jeg havde en god oplevelse og masser af de gode ting ved løb kom frem igen. Jeg er sikker på at jeg med dette løb er på rette vej, men man når jo som sagt ikke i mål på Én gang…!!

Se ruten på min Endomondo Profil HER
HER er resultat og filmklip fra mål.